Digitaal museum als wervingstool

Soms heb je projecten waar je echt van baalt dat je er niet bij betrokken bent geweest. Dit is er zo een. Ik schreef er al over op RecTec, maar deze hoort zeker ook thuis in de categorie: gave projecten. Een typisch project waarvan als je het ziet heel veel lof moet hebben voor de opdrachtgever die het heeft durven maken en de makers die het hebben uitgevoerd.

Voor hun 120 jarig bestaan heeft ’s Heeren Loo, een geestelijke gezondheidsinstelling een digitaal museum laten maken. Omdat, zo zeggen ze op MarketingfactsWij vinden dat geschiedenis ertoe doet, omdat het goed is om te weten waar je vandaan komt, als je wilt weten waar je naartoe wilt. Op basis van welke kernwaarden je nu en straks bestaansrecht hebt.

Alleen al die visie doet mij voor deze organisatie willen werken. Geweldig, want dat steun ik 100%. Nu hoor ik dat vaker hoor, maar deze organisatie brengt het ook in de praktijk met deze case.

Content, content, conent

Wat zo ongelofelijk mooi is aan dit project is de ongelofelijke hoeveelheden content die ze hebben kunnen gebruiken. Het is een echt museum. Je kan er denk ik wel 2 uur in rondwandelen, video’s bekijken, foto’s bekijken. Het is dat er nog geen geur uit computers kan komen, maar je voelt je gewoon in een echt museum.

Er zit ook de nodige nieuwe content in. Vanuit bijna alle stakeholders krijg je een perspectief als je dat wilt. Werknemers van verschillende pluimage, artsen, verzorgers, managers, maar ook de client zelf, de moeder van een client, oude medewerkers die nu vrijwilliger zijn. Het zit er allemaal in. Allemaal heel kort, to the point, maar wel waarde toevoegend.

Ook zit er onwijs veel oude content in. Oude foto’s, oude video’s, film materiaal van journaals die langs zijn geweest, filmmateriaal gemaakt op uitjes met cliënten, op feesten, noem het maar op. Het is een echt museum.

Navigatie

Nu ben ik natuurlijk Bas en Bas is ook altijd kritisch. Wat een klein verbeterpunt is in dit project is de navigatie. Die is niet intuïtief. Ik vrees dat best veel mensen initieel moeite zullen hebben te begrijpen hoe je door het museum heen moet bewegen en ik ben bang dat een aantal ook zullen afhaken. Dat is relatief eenvoudig denk ik te verhelpen, maar dat moet nog wel even verbeterd worden.

Conclusie

Het is gewoon een pareltje in de Nederlandse wervingswereld waar ik heel, heel graag bij betrokken was geweest. Het interessante is dat ik een jaar of zo geleden bij een klant in een bedrijfsmuseum ben geweest en toen heb gezegd dat ze daar meer mee zouden moeten doen voor werving. Het ging toen veel meer om het meenemen van dergelijke objecten naar beurzen en dergelijke en misschien wat digitaal opslaan. Nooit heb ik eraan gedacht een digitaal museum in te richten. Het is echter iets dat echt geweldig mooi is en zo sterk de bedrijfscultuur ook indirect meegeeft. Ook is het iets dat de ‘tand des tijds’ gaat doorstaan. Immers zit hier nu 120 jaar historie in, dus het kan jaren en jaren mee en je kan dit heel lang gebruiken. Een geweldige lange termijn investering dus.