KLM Social Seating

Afgelopen vrijdag werd KLM social seating, ook wel meet en seat, gelanceerd.

Waarom is dit nu een gaaf project waar ik graag bij betrokken had willen zijn? Omdat het een van de eerste keren is dat een hele grote corporate, een eigenlijk log oud bedrijf, niet enkel iets doet met social media, maar ook eerste stappen zet zijn business aan te passen aan de veranderende wereld. Gebruik te maken van social media niet puur als een marketing of klantenservice tool, maar echt in de business zelf verankert.

Een korte analyse

KLM Meet & Seat heeft de mogelijkheid voor mensen op een vlucht om op basis van hun Facebook en/of Linkedin profiel te kijken wie er nog meer mee vliegt. Dat zet je zelf open of dicht, dus er is niet echt een privacy issue. Immers, als jij niet bekend wilt zijn en nog steeds anoniem wilt vliegen is er geen enkele reden dat je dat niet zou kunnen.

Interessant hierin is ook dat KLM de privacy heel erg waarborgt, meer dan ik denk dat de meeste zouden doen. Na een vlucht wordt de data namelijk verwijdert, KLM kán dus niet eens aan profiel opbouw gaan doen voor eigen gewin.

Social Business

Wat ze hiermee wel doen is dat ze proberen, tijd zal leren of dit werkt, hun business op te schalen. Men wil door social media echt toe te voegen aan de beleving van het vliegen zich inzetten op een segment reizigers dat meer waarde uit de reis haalt en dus minder puur naar prijs kijkt.

Denk bijvoorbeeld aan zakenreizigers, die nu nieuwe relaties vooraf kunnen ontmoeten. Of denk aan mensen die naar een congres gaan en andere congresgangers vast vooraf kunnen ontmoeten. Je kan ook kijken of er mensen bij zitten die naar hetzelfde hotel gaan zodat je een taxi kan delen. De volgende stap is misschien dat de KLM dat voor je regelt en daar nog commissie op pakt ook.

Het mooie aan deze stap is dat de KLM bezig is, meer dan de meeste andere hele grote organisaties van Nederland, om social media echt in de business te integreren en hun processen ook aan te passen. Zo staat ook in het Emerce artikel te lezen dat door social media men bij de Tsunami in Japan in heeft gezien dat men een structuur moet krijgen waarin je sneller kan reageren. Nu kwamen de vragen binnen voordat er zelfs overleg was geweest, de oude overlegstructuren moeten dus misschien wel op de schop.

Het feit dat KLM niet enkel kijkt naar social media als een advertentietool of klantenservice kanaal, maar ook naar de impact kijkt die dit op de business kan hebben maakt dit in mijn optiek een gaaf project waar ik graag bij betrokken was geweest.