Categorie:
Hoe ik denk
19 reacties
Apple klantvriendelijk? Laat me niet lachen!
Apple wordt door velen geprezen, het heeft veel fans en altijd als ik weer met deze PC (Windhoos Vista) problemen heb krijg ik minimaal 10 keer op Twitter te horen: moet je maar een Mac kopen. Was ik tot vorige week ook van plan, maar ik twijfel. Waarom? Mijn iPad ervaringen. Apple bewijst dat ze net zo goed als Microsoft een compleet disrespect voor klanten hebben en alles moet en zal via één systeem op één manier. Als betalende klant heb je niets te vertellen.
Ik heb een iPad (en een ipod, maar die is even niet relevant in deze). Mijn iPad is voor mij een stand-alone device, tenminste, dat dacht ik. Ik heb hem volgens mij nog nooit aan een PC gehangen (ik hoor nu dat ik hem blijkbaar de eerste dag heb moeten activeren via iTunes, dus misschien ook wel lang geleden), maar daarna nooit meer. Ik ben geen fan van iTunes en ik heb een hekel aan Apple’s tactiek dat ze alles, maar dan ook alles, via één centrale poort willen hebben. Dat is net Microsoft, alles moet en zal via ons ene systeem.
– Kort MS intermezzo –
Voor degene die nu gaan roepen dat Microsoft zo slecht niet is of dat het allemaal wel meevalt in plaats van zichzelf elke dag te folteren omdat ze mee hebben gewerkt aan één van de grootste evils die de wereld kent: Microsoft is nog veel erger. Want naast arrogant en asociaal en 100% klantonvriendelijke en respectloos (is er al ooit een versie van Windows afgemaakt? Nee, ga je gewoon schamen) is Microsoft ook nog eens honderd keer zo gebruiksonvriendelijk dan Apple. Microsoft is the root of much evil en er komt een tijd dat we naar hun werknemers kijken zoals we nu naar leden van de Nationaal Socialisten in Duitsland kijken. Als je dat voor 1935 was kon het nog, maar daarna ben je toch wel heel erg fout geweest.
– Kort MS Intermezzo –
Terug naar Apple en het ridicule gedrag. Het begon met het niet installeren van apps op de iPad. Dat gaat wel eens mis. Hoe dat kan, geen idee, maar soms start hij niet met een app en soms breekt het af. Het vervelende is dat als je vervolgens weer je app wil downloaden hij de foutmelding geeft: “u heeft deze app al gekocht, dus u kunt hem niet opnieuw downloaden”. Heel vreemd natuurlijk. De oplossing die men meteen aandraagt: “Download deze app op iTunes op je PC en synchroniseer je iPad”.
Grappig natuurlijk en compleet ridicuul. Ze weten dat ik de app gekocht heb, dat laten ze zien. Maar in plaats van heel normaal dan te installeren en geen tweede keer van mijn credit card af te schrijven (de apps waren gratis, dus dat maakte helemaal niet uit) moest ik me in allerlei bochten wringen die ik niet wilde. Klantvriendelijkheid Apple: nul. Totaal overbodig natuurlijk, een grove fout in de software architectuur van Apple, tegen alles waar Apple voor staat in.
Nu waren de apps waarbij dit gebeurde de prezi app (gratis), de Porsche 360 app (gratis) en de Ditto app (gratis). Dus ik heb het erbij gelaten. Tot het moment dat ik een app kocht (Ticket to ride) die niet installeerde. Dan heb ik dus wel de wens die ook te krijgen. Dus in conclaaf met de itunes store.
Eerlijk is eerlijk, men is behulpzaam en vriendelijk. Helaas kunnen ze echter helemaal niets voor je betekenen, want de enige oplossing is: synchroniseer met iTunes op je PC. De techniek van Apple, je iPad als stand alone device gebruiken, nee, dat kan niet.
Nu hoor ik mensen al zeggen: ja, vanaf november wel met iCloud. Sorry mensen, maar vinden jullie niet dat dit ook gewoon belachelijk is? Dat had toch moeten werken toen men uitkwam met de iPad? Waarom zou je überhaupt moeten inloggen of syncen met een PC of Mac? Mijn Android phone update gewoon zijn OS via Wi-Fi. Waarom kan Apple dat ook niet gewoon, net als andere partijen? Waarom moet en zal dat via iTunes gaan? Een grove fout in de architectuur.
Dus toch Syncen
Na weken proberen, alle linkjes van de iTunes store hulp te volgen, die me sturen naar ‘heb je wel je laatste versie’ sites, die niet eens zoals Windows dat zelf kunnen checken, alleen alle ‘hiep hiep hoera hoe geweldig is iTunes’ verhalen geven, heb ik besloten mijn wens om als klant serieus genomen te worden en gerespecteerd te worden te laten varen.
Het is overduidelijk voor Apple onmogelijk om klantvriendelijk te zijn en mensen te laten werken met de duur gekochte devices op de manier die ze zelf willen. Dus ik ga het maar via iTunes doen.
Nieuwste iTunes gedownload en geïnstalleerd op mijn PC en daar gaan we…. Dat was inmiddels ruim 14 uur geleden en de back up is ongeveer halverwege, nog net niet. Het nadeel is dat mijn iPad aangeeft dat ‘opladen uit’ staat als hij op sync staat en dus de batterij van mijn ipad nu op minder dan de helft zit. De kans dat de back up dus over nog een uur of 16 klaar is (jawel, ruim 30 uur nodig voor een back up draaien, klasse hoor Apple) is eigenlijk minimaal.
Overigens is mijn hele back up 5gb groot, want van de 64gb die mijn ipad groot is, geeft het systeem aan dat er 59 nog van vrij zijn. Ik heb op suggesties van andere gisteren al de boel gestopt, veel content eraf gegooid (alle TED filmpjes bijvoorbeeld) en opnieuw begonnen (die 14 uur is dus van de tweede poging). Misschien moet ik dat nog wel een keer doen, hoewel er verdomd weinig content nog op staat zal het wel één app zijn die moeilijk doet. De vraag is welke, ik heb op de fora met klachten hierover er geen kunnen vinden die ‘bekend’ zijn problemen te hebben die ik ook heb.
Conclusie
Tja, wat voor conclusie kan ik trekken? Dat Apple helaas met Microsoft als aandeelhouder exact hetzelfde disrespect voor klanten heeft gekregen. Het moet via hun systeem op hun manier en de klant? Daar hebben we schijt aan.
Android veel beter? Nou ja, mijn telefoon kan zichzelf wel updaten, maar is na de laatste update ineens twee keer zo traag (dank je wel Android). Ook is HTC compleet krankzinnig met al hun apps die je niet wil hebben (twee verschillende niet prettig werkende twitter apps), maar ook niet kan de-installeren.
In snap best dat veel mensen ‘hulp’ nodig hebben, maar er zijn inmiddels ook meer dan genoeg mensen die wél zelf kunnen bepalen wat ze willen en wat niet en hoe ze gebruik willen maken van de devices die ze kopen. Ik wacht nog op de eerste partij die daadwerkelijk klantvriendelijk gaat zijn en de klant ‘in control’ maakt. Ik bepaal wel welke apps ik wil (beste HTC/Android) en ik bepaal wel of en hoe ik ze op mijn iPad wil (beste Apple). Geef me die vrijheid, denk echt klantvriendelijk.
25 juli 2011
11:22 uur
Dat het absolut niet klantvriendelijk is, ben ik helemaal met je eens. Maar van de andere kant:
Als je je had verdiept in het apparaat (iPad in dit geval) dan had je vantevoren geweten dat Apple het zo heeft bedacht dat het ding samen met iTunes werkt. Een zeer stomme beslissing van Apple inderdaad, maar goed dat hebben zij nu eenmaal in de hand. Daar doen ze niet moeilijk of geheimzinnig over, en jij had dat kunnen weten VOORDAT je je iPad kocht. Niemand heeft je gedwongen (mag ik hopen) om dat ding te kopen. En dat jij het dan anders wilt gebruiken…..
25 juli 2011
11:34 uur
Correct, ik had me daar niet zover in verdiept, net als bij de eerste iPod niet. Dat viel me toen ook al in negatieve zin tegen. Elke mp3 kan je gewoon laden via explorer, maar niet de iPod.
Toch stelt iedereen, incl. Apple, dat het niet nodig is. Eén keer registeren is genoeg zeggen ze zelf. Echter, dat geldt enkel tot er iets mis gaat dus. Nergens kon je vooraf vinden dat je als een aankoop mis gaat je het via je PC moest doen en ik had tot dat moment ook niemand gehoord over het feit dat je 30 (DERTIG) uur over een back up kan doen…
25 juli 2011
11:35 uur
Over de dis-respect van Apple later.
Eerst dit:
Omdat het maken van een back-up (slechts 8 GB!) zo veel tijd kost en je iPad niet oplaadt terwijl hij aan je PC hangt (genoemde info uit Twitter conversatie opgemaakt) heb ik een sterk vermoeden dat er met jouw exemplaar iets aan de hand is Bas. Die gedachte wordt gesterkt door het feit dat je in gebruikers fora misschien wel niks over jouw probleem kan vinden.
Mijn advies: neem weer contact op met Apple support en refereer aan eerder contact over het app-installatieprobleem. Ik hoop dat dat toen nog binnen de garantietermijn was. Leg uit wat er nu aan de hand is en vraag of ze het apparaat alsnog omruilen. Ook al is de garantie-termijn nu verlopen zou het me niet verbazen dat ze alsnog omruilen. Ik heb vaker gehoord en ook zelf ondervonden dat omruilen van niet goed functionerende devices voor Apple vaak geen enkel probleem is.
Nog even iets rechtzetten:
Ad “Maar in plaats van heel normaal dan te installeren en geen tweede keer van mijn credit card af te schrijven “:
Registreren van je iOS device (iPad, iPhone, iPod touch) is nodig om bij te houden welke apps jij gekocht hebt zodat je nadat je een app hebt geïnstalleerd (gratis of betaalde app) je die apps altijd kosteloos opnieuw mag installeren (ook als je later misschien een iPhone of iPad2 zou aanschaffen kan je die zelfde app daar dan weer kosteloos installeren). Eens gekocht blijft gekocht.
Ergo: Delete de app op je iPad zelf (op de bekende manier) en installeer hem over Wifi opnieuw.
Het feit dat registreren van je iPad via iTunes op je computer moet gebeuren heeft te maken met dat er (en dat is na al die jaren wel duidelijk) jaren grondig wordt nagedacht om met een oplossing te komen die niet alleen goed werkt, maar die ook betrouwbaar en veilig en… voor de gebruiker handelbaar is.
De oplossing voor activeren/registreren is bij release van iPod touch/iPhone jaren geleden ontwikkeld. Het ziet er naar uit dat dit pas dit jaar gaat verbeteren, namelijk draadloze registratie/activering en zal in de nieuwe versie van het OS (iOS5) beschikbaar komen. Kan je na gaan hoe veel tijd ze er voor nemen om een betrouwbare en veilige manier te ontwikkelen. Tot die tijd moet het gewoon op de second best manier: met een kabeltje via je computer. Ik wacht liever op een goeie oplossing (en behelp me ondertussen met een iets lastigere) dan dat er broddelwerk wordt afgeleverd.
En dan over de dis-respect:
Eigenlijk bedoel je te zeggen dat Apple het jou ongemakkelijk/onmogelijk maakt om hun spullen goed te laten werken.
Als je als leverancier je klanten zo goed mogelijk wil bedienen zorg je er voor dat je een makkelijk bedienbaar device krijgt en er geen bagger en virussen op je device terecht komen. Om dat voor elkaar te krijgen is een walled garden een must. Alleen dan kan je een oogje op je geleverde apparaten/producten en diensten houden en garanties afgeven.
Om in die tuin te mogen spelen moet je je nou eenmaal aan bepaalde spelregels houden. Als je dat niet wil, dan is het jammer, maar dan mag je niet mee spelen. Zo simpel is dat. Ja toch?
25 juli 2011
11:43 uur
@Fred: nee, er is denk ik niets aan de hand, het kan natuurlijk de kabel zijn (tip van Matthijs Roumen) of gewoon één app die lastig doet. Hij is gekocht bij de Media Markt destijds, die doen standaard om alles vervelend…
Wat betreft het opnieuw installeren van de app: zoals ik al op Twitter aangaf: dat werkt niet. Ik kan niets deleten, want hij staat er niet op. Ik kan hem niet opnieuw installeren, want dan zegt hij: je hebt hem al gekocht, download hem. Ik kan hem niet downloaden, want die optie zit niet in mijn itunes, dat is een latere versie waardoor ik eerst mijn iOS moet upgraden en daarvoor moet ik eerst back uppen.
Ik begrijp dat er een veilige manier moet zijn, maar ik zie niet in waarom het niet meteen, zoals nu met iOS 5, via wi-fi kon. Wat is de mogelijke reden dat als je alle applicaties op je ipad hebt staan, je toch aan een computer moet hangen? Hoe moeten mensen die geen computer hebben dat doen? Die ken ik genoeg hoor, die voor hun moeder een ipad hebben gekocht, want dat was tenminste ‘dummy proof’.
Wat het disrespect betreft: het gesloten systeem ben ik geen fan van, maar weet ik, dus accepteer ik. Daar gaat het niet om. Die walled garden een must? Nou, tot op zekere hoogte. Dat accepteer ik ook.
Wat ik niet kan begrijpen is waarom een mobiele telefoon zelf via Wi-Fi gewoon zijn OS kan updaten en mijn iPad daarvoor aan een computer moet.
Wat ik niet kan begrijpen is waarom als ik eenmaal iets koop hij het niet opnieuw kan installeren, terwijl precies wat je zegt je het al gekocht hebt en het vaker mag gebruiken. Nee, dan moet er een ander systeem ingeschakeld worden.
En wat ik niet kan begrijpen is hoe ze zonder de functies die nu eindelijk in iOS 5 komen destijds live zijn gegaan. Dat is toch basics, dat je een device altijd als stand alone moet kunnen willen gebruiken, als het doel is online ermee te zijn?
25 juli 2011
11:55 uur
Apple is destijds met iPhone/iPod touch (later iPad) live gegaan met duidelijke berichtgeving dat activeren via iTunes MOET.
Activeren van de iPad kan in de winkel waar je de iPad koopt. Dat hoort de verkoper je ook te vertellen.
iOS update via Wifi is link omdat als er iets mis gaat (accu leeg, netwerk uitval) je apparaat een ‘brick’ wordt. Het heeft Apple blijkbaar de nodige jaren gekost om het op een betrouwbaar werkende manier te kunnen aanbieden. Het iThing moet dan overigens wel aan de lader hangen.
Ik kan niet beoordelen of ze er TE lang over hebben gedaan
25 juli 2011
12:50 uur
@Fred, Tja, risico heb je altijd, de mijne laad nu ook niet op tijdens back uppen, dus blijkbaar is dat stroom risico er niet enkel als het stand alone is. Ook weet ik dat mijn android b.v. wel eens zegt: je hebt minder dan 50% stroom, dus of hang hem nu aan netstroom, of we updaten niet, want het is te gevaarlijk…. Zo kan het ook.
Overigens is het Wi-Fi uitvallen één van de redenen dat ik b.v. de Ditto app niet kon installeren (tijdens een momo)
25 juli 2011
14:33 uur
A:
Ik ben er achter: ‘Not charging’ is omdat je de iPad aan een USB1.0 poort hebt gehangen. Dat moet, zoals ook gecommuniceerd wordt, een USB 2.0 poort zijn.
~ iPad: Charging the battery » “Note: Some USB 2.0 ports and accessories do not provide enough power to charge iPad. When this occurs the message “Not Charging” appears in the status bar next to the battery icon.”
B:
Als jou iPad in orde is (en ik heb daar dus mijn twijfels over) mag de download van een App gewoon worden afgebroken. Uitval van Wifi in jou geval bij Ditto zou dus geen probleem mogen geven.
25 juli 2011
19:22 uur
Dank voor de tips Fred. Ik zal straks eens kijken of een andere USB poort het beter doet. Ik was er van overtuigd dat het USB 2.0 poorten zijn, ik weet zeker dat mijn specs van mijn PC alleen USB2 poorten op staan… maar ik heb al eerder ooit dat iets het in de ene poort wel deed en de ander niet. Dus het zou zomaar kunnen.
Nogmaals: de download gaat goed, alleen de installatie niet omdat hij vind dat het niet op de normale manier kan omdat het ooit is fout gegaan en ik nu anders moet syncen.
25 juli 2011
23:10 uur
Bas, wat een zielig stukje. Je stapelt fout op fout en geeft vervolgens Apple de schuld van de resultaten.
Software is complex. Apple heeft voor een model gekozen (met iTunes als hub) waar je het niet mee eens bent. Dat mag, maar geeft je niet het recht te jengelen als het vervolgens ergens fout gaat.
Dat Apple voor het iTunes model heeft gekozen, daar is heel wat voor te zeggen: 40% van de mensen kan niet met de folder-hierarchie werken. Mijn buurman, een professor in de geologie, heeft al zijn bestanden (1500+!) op de desktop. Hij schuift ze opzij als ie er een moet zoeken. Snapt explorer en mapjes niet…
Je kan apps en muziek direct via wifi kopen. Maar raakt het systeem in de war (waar ik geen probleem mee heb, elk complex systeem kan ‘ontregeld’ raken) dan heeft Apple een remedie: ff aan de iTunes hangen. Daar is niks fascistoide aan. Gewoon een methode op de iPad weer in het gareel te krijgen als het ‘m zelf niet meer lukt.
Maak je wel eens een back up? Lijkt me verstandig; iPad kan gestolen worden, kwijt raken. Lijkt me zo prettig als je een back up hebt. Met iTunes, the only way, accepteer het of zet je iPad op marktplaats svp.
Je zegt (het lijkt wel met een beetje recalcitrante trots) dat je nog met een oude versie van het iOS firmware werkt. Ik herinner me ook dat het backuppen een hele dag duurde: toen ff gegoogled, bleek te zijn verholpen met nieuwe versie van firmware en/of iTunes, dat weet ik niet meer. Apple heeft die bug dus verholpen; ik heb in een verleden zelf software geprogrammeerd en ik weet dat het onmogelijk is om foutloze software te maken, en als Apple netjes een remedie aanwijst is voor mij de kous af. (Dus ik raad je aan de firmware te updaten, dan zijn volgende backups snel).
Bas, maak jezelf en ons allemaal blij en vervang je iPad en koop een Android pad. Die kan je als een schijf zien en helemaal zelf beheren.
Of durf je je daarmee niet te vertonen? Wees dan een held een kraak je iPad [www.jailbreakme.om] is in 1 minuutje gebeurd. Vanaf dan kan je met Cydia vrij allerlei apps en bestanden installeren zonder iTunes. En help anderen via je blog dat ook te doen. Dan lever je een positieve bijdrage.
Verwende kinderen jengelen dat de wereld niet is zoals zij dat zouden willen. Volwassen geesten accepteren dat niets perfect is, kiezen het minst perfecte en aanvaarden de consequenties van hun keuzen.
Geluk,
Harm
PS Doordat je het Nazidom er meteen bij haalt, breek je trouwens een snelheidsrecord. Godwin’s wet [http://en.wikipedia.org/wiki/Godwin's_law] zegt dat alle online discussies als zij maar lang genoeg doorgaan uitmonden in een vergelijking met Hitler of ander aspect van het Nazi-tijdperk. Jij *begint* er mee
25 juli 2011
23:30 uur
@Harm: tja, ik laat je reactie toe, ondanks de toch zeer twijfelachtige inhoud ervan, maar je geeft duidelijk aan er niets van te willen begrijpen. Tja, nadenken over hoe iets zou kunnen is niet iedereen gegeven, velen leven in een wereld waar ze inderdaad zich willen houden aan de regels, zonder na te denken of het nuttig, slim of intelligent is.
Dus laat ik proberen het voor je samen te vatten in niet al te moeilijke termen.
- Ik heb mijn iPad ooit 1 keer gekoppeld aan iTunes, daarna nooit meer de noodzaak gehad. Mijn Windows geeft me aan dat ik een update moet installeren. Mijn Android ook. Ik heb nooit één melding gehad van mijn iPad dat er zelfs maar een nieuw OS was of hoe dat erop moest. Heb ik nu een fout begaan? Hoeveel mensen denk je dat die fout ook hebben begaan?
Ik heb ook niets tegen het app store model. Echter, er staat itunes op mijn iPad. Waarom kan die iTunes niet gebruikt worden? Waarom moet dat een iTunes zijn op een PC? Hoeveel mensen hebben wel een iPad en geen PC? Ik ken er genoeg, mensen die het voor hun moeder/oma gekocht hebben. Als daar dus iets mis is… hebben ze gewoon een probleem. Dat wordt je niet verteld als je er één koopt hoor. Denk eraan, zonder computer werkt dit niet.
En wat je duidelijk nog niet wil begrijpen is dat ik een poging doe die Firmware / iOS te upgraden, maar dat de back up er dus zolang over doet dat het niet werkt.
Wat ik echter het meest trieste vind in je reactie is dat je stelt dat volwassen geesten accepteren dat niets perfect is. Daar zitten wij dus verschillend in. Middelmatige mensen accepteren dat niets perfect is. Enkel de middelmatigheid (en die zijn er veel). Ik aanvaard de consequenties van mijn keuzes, heel veel, maar ik accepteer niet de incompetentie van mensen zonder daar iets aan te proberen te doen. Ik zal altijd streven naar perfectie, ongeacht of dat haalbaar is en vechten tegen incompetentie en middelmatigheid. Dat is voor mij volwassen gedrag van mensen die zich niet bekeren tot de grote grijze massa.
26 juli 2011
00:54 uur
Wie zegt mij dat ik de olie van mijn automotor moet verversen? Het onderhoudsboekje dat bij mijn auto kwam. Jij bent minstens 16 uur per dag online zo te lezen, dan kan het je haast niet ontgaan zijn als er een update is. De iPad heeft overigens een mooie handleiding, Safari > Bookmarks > iPad User Guide > Tips and Troubleshooting.
Indien je een scheppend mens bent, je creert iets nieuws omdat je ontevreden bent met wat de wereld totnutoe heeft voortgebracht, ga je gang! Dan mag je schoppen met mijn zegen en je eigen weg gaan. Dan is je naam Steven Jobs, Richard Branson, Dyson, Henry Ford, Anton Philips, ….
Maar als je enkel een passieve consument bent (en dat zijn wij beiden in de tablet wereld), vind ik alleen maar schelden zo zinloos. (Enkel emoties luchten, “moet kunnen” in deze BigBrother maatschappij, kennelijk).
Als passieve consument rest je inderdaad niets veel meer dan het minst slechte te kiezen. Mijn mening, je hebt me niet kunnen overtuigen.
Fijne nacht, slaap ze!
harm
26 juli 2011
01:04 uur
En wat betreft de iTunes op de iPad: die werkt normaliter ook. Alleen: het-kan-wel-eens-fout-gaan. Corrupt bestandje of zo. In zo’n noodsituatie een extern systeem de controle laten uitvoeren is heel normaal in de computer wereld. Immers, het oorspronkelijke systeem komt er zelf niet meer uit. Dat is geen benepen keuze, maar pragmatisch engineering.
(Ik zat onlangs in het vliegtuig, cockpit meldde dat we niet konden starten want computer gaf foutje aan. “Maar we laten onze technici in Nederland het op hun computers allemaal double checken” zei de piloot.” Had ik moeten roepen “Belachelijk! dit vliegtuig heeft toch een eigen computer!” ?)
26 juli 2011
08:48 uur
@Harm: dat je een apple fanboy bent is duidelijk. Dat je geen kritiek op je dierbare Apple producten accepteert is ook duidelijk. Dat je daardoor elke vorm van objectief (of zo objectief mogelijk denken) op dit gebied ontbeert zal ook niemand ontgaan. Wat je nu dus stelt is dat het mij niet ontgaan kan zijn… ik heb er van gehoord ja. Echter, ik ga er van uit dat als het mij aan zou gaan, ik wel een melding zou krijgen. Doet elk andere systeem, dus ik denk: nou ja, zal wel. Ik zal wel al een nieuwere versie hebben, immers, mijn iTunes zegt niets als ik het open, mijn iPad doet het gewoon. Ja, serieus, ik ga er van uit dat als een bedrijf de software wil upgraden dat dat bedrijf mij verteld dat dat moet.
Het voorbeeld dat je aanhaalt heb je geheel gelijk. Het kan wel eens fout gaan. Dan heb je een externe computer nodig. Helemaal mee eens. Als het fout gaat! Daar zit hier dus de crux. Het werk ook niet als het NIET fout gaat. Met de iPad zelf is niets mis, met de iTunes is niets mis, maar als er met een app iets niet helemaal goed gaat kan niet de eigen iTunes het oplossen, maar moet een externe het oplossen. Dat is een fundamentele weeffout.
En als het dan mis gaat en je wilt aan een extern systeem iets doen, is het toch te bezopen voor woorden dat ik na 30 uur nog geen back up had?
Ja, dat is opgelost met de volgende versies. Precies, dus men heeft niet goed nagedacht en lopen blunderen in het begin. Gewoon dingen niet goed getest voordat het op de markt kwam. Dat accepteren is de weg naar middelmatigheid. Dat is hetzelfde als Microsoft met alle duizenden updates, elke keer opnieuw. Gewoon schandalig. Niets pragmatisch, niets ‘volwassen’, gewoon een kwestie van middelmatigheid en het niet streven naar goed werk afleveren.
Fouten maken kan en mag. Die moet je dan corrigeren en daar moet je van leren en als het even kan mensen compenseren. Blunderen zoals Apple met een aantal zaken… nee, dat gaat mij te ver.
26 juli 2011
22:38 uur
Goed, na 24 uur was de back up eindelijk klaar…. daarna het nieuwe iOS en nieuwe firmware geïnstalleerd, daarna moest hij meteen weer back uppen, duurde een kwartier en nu lijkt het daadwerkelijk te doen wat hij moet doen.
Wat wel grappig is, is dat hij meteen een foutmelding gaf bij de eerste de beste app die ik wilde installeren, ik moest het namelijk op mijn pc downloaden en syncen. Na die foutmelding ging het systeem gewoon door en werkte hij toch
Overigens bleken 3 apps niet te werken, volgens een andere foutmelding, op de oude firmware. Goede opmerking van Fred Zelders hierover: Fout van Apple, immers zou er voor download een firmware check op moeten zitten.
Conclusie van dit verhaal? Apple geeft in ieder geval niets aan over updates, dat moet je itt tot alle andere OS’en zelf uitzoeken. Het duurt even, maar uiteindelijk komen ze naar waar ze in het begin hadden moeten zijn (dat is meer dan Windows, die beginnen elke keer opnieuw als ze bijna werkend zijn) en als je ooit blijkbaar iets mist bij Apple zal je daarvoor boeten… zwaar.
27 juli 2011
10:09 uur
Nou,… dat was me de exercitie en discussie wel zeg!
Bas, top dat je jouw ervaringen en gedachten daar bij met ons hebt willen delen.
Het heeft het nodige los gemaakt en ons weer eens een keer aan het denken gezet. ‘t Kan nooit kwaad.
Ik hoop dat je nu weer van je iPad kan genieten want het is en het blijft een pracht-apparaat!
28 juli 2011
14:35 uur
Dan tot slot nog een laatste update: ik had in het begin veel contact gehad met iTunes help om dit op te lossen, heb ze nu gemaild dat het dus opgelost was, na eerst 30 uur nodeloos back uppen en daarna 24 uur wel… krijg ik als ‘compensatie voor de vervelende situatie’ 3 credits voor muziek bij iTunes. Dat is dan toch wel weer heel netjes van ze.
4 augustus 2011
08:44 uur
Bas ik snap zo goed wat je bedoeld, hoewel ik ook de mooie kanten van een Ipad zie, haat ik intussen het ding.
Iedere keer weer problemen, ik wil niet naar de apple store omdat het personeel daar zó arrogant is…. ik word er helemaal niet goed.
En al die apps… ziekelijk is het gewoon, breng gewoon iets op de markt wat gelijk werkt.
Nu heb ik weer problemen met het opladen… er zit op eens een zoals altijd bij apple onbegrijpelijk symbool op dat het opladen niet mogelijk is, terwijl gewoon net als altijd aan het stopcontact hangt.
En denkt vooral niet dat het antwoord bij ‘instellingen’te vinden is.
Ik kan hem nu alleen nog gebruiken als ‘ie aan het stopcontact hangt …. het is dat ik er f”g 700 euro voor betaald heb, anders was het allang een onderzetter voor de hete soeppan geworden.
4 augustus 2011
09:11 uur
@Patricia ik zal niet zeggen dat ik het ding haat, heb er nog steeds veel schik mee, maar Apple heeft ook zo zijn mindere kanten, waarbij ze zeker niet klantvriendelijk zijn. Zelf vind ik de grote hoeveelheid apps geen issue, sterker nog, het is relatief weinig t.o.v. de volledig vrije android store. Daar is de kans op niet werkende apps ook veel groter, dus wat dat aangaat is men wel goed bezig denk ik. Maar zoals je al aangeeft, er werkt nog te vaak iets niet.
24 februari 2012
11:44 uur
Blij dat je enkel maar spreekt over klantvriendelijkheid. Klantgerichtheid is volgens dit verhaal helemaal een onbekend iets bij Apple en ook bij Microsoft. Ik ken veel te weinig van die dingen, en zeker niet van de nieuwe terminologie die jullie gebruiken. Moest ik met deze problemen zitten sta ik voor joker. Hopen dat mijn leverancier van die dingen (want op termijn moet dat er toch komen, ondanks mijn gespartel)wat inlevingsvermogen heeft of het wordt een ramp. Eva Joos.