Digitaal-Werven

Digitaal-Werven is een project dat ik 6 jaar geleden heb opgezet met een partner, die er inmiddels al enige tijd uit is. Het is een onderzoek naar digitale sollicitatie-ervaringen. In andere woorden: hoe wordt een kandidaat behandeld door zijn mogelijke toekomstige werkgever.

Het onderzoek is ooit opgezet als tegenhanger van wat nu de gouden cursor heet. De aanleiding was destijds de winst van ING in deze competitie, die niemand eigenlijk begreep (incl. veel mensen van ING niet gezien de vele vragen die ik er over kreeg die dag). Dat kan beter was de gedachte en de eerste vragen zijn toen geweest: hoeveel mag ons dit kosten? Immers ging het onderzoek voorop. Het idee was een evenement erbij te organiseren om iets uit de kosten te komen. Toen we dit aan een aantal relaties vertelde zeiden deze: maar dan zou ik ook wel een rapport willen met verbeterpunten. Een business model was geboren, hoewel die rapportages tot op heden meer gekost hebben aan techniek dan dat ze ooit hebben opgebracht.

Dit jaar was het 6e jaar op rij dat het Digitaal-Werven evenement plaats vond. Het zesde jaar dus ook dat het onderzoek is gedaan en het aantal organisaties dat mee wordt genomen is elk jaar groter. Dit jaar meer dan 400. Nog steeds staat de onderzoekskwaliteit voorop. Dat wil dus zeggen dat, ondanks kritiek van deze en genen, we altijd nog de mystery sollicitatie doen. Waarom? Omdat we dan met zekerheid kunnen zeggen dat dit jaar wederom 24% van alle sollicitaties onbeantwoord is gebleven. Dit percentage schommelt al drie jaar op rij rond de 25%.

Ook hebben we dit jaar mystery vragen gesteld op Facebook en via Twitter. Hiervan is 50% niet beantwoord op Twitter en 55% niet op Facebook. Dat kan je alleen meten door het te onderzoek. Ongedacht de kritiek die hierop komt (en die komt elk jaar van een of twee partijen) en ondanks de kosten die dit met zich meebrengt.

Ook kunnen we op deze manier objectief meten hoe het met bepaalde ontwikkelingen zit. Zo is het aantal bedrijven waar je met Linkedin kan solliciteren van 6,5%naar 12% gegroeid. We zien het aantal bedrijven dat een chat aanbiedt aan sollicitanten nog steeds heel laag zijn, 3%.

Dit jaar won Enexis de award voor de beste digitale sollicitatie-ervaring. Na twee jaar Deloitte een nieuwe naam en een zeer verdiende winnaar. Interessant is ook vooral de de dame die bij Enexis verantwoordelijk is voor de recruitment, en deze site, ook de allereerste award won, met haar vorige werkgever: Reed Business. Dit bewijst maar weer mijn stelling dat het vooral met mentaliteit te maken heeft, meer dan met middelen. De wil om een goede ervaring te bieden is veel belangrijker dan de beschikbare middelen, hoewel je natuurlijk wel iets van middelen tot je beschikking moet hebben.

Het is opvallend om te zien hoeveel middelen soms beschikbaar zijn bij bepaalde partijen, en hoe matig de ervaring nog steeds is.

Wel ben ik erg blij om te zien dat de top steeds breder wordt, steeds meer organisaties bieden een goede ervaring aan sollicitanten. Het eerste jaar scoorde niemand een 7 of hoger, nu zijn er 39 bedrijven met een 7 of meer in het onderzoek. Is dat de verdienste van Digitaal-Werven? Nee, maar we hebben er denk ik wel iets aan bij gedragen. Door de toppers zichtbaar te maken en in het zonnetje te zetten. Door de hele slechte ervaringen soms ook met een glimlach bekend te maken. Door te hameren op het belang van die goede ervaring hebben we denk ik hier een steentje aan bijgedragen.

Ik hoop dat de komende jaren het niveau nog veel hoger gaat worden. Dat de middelen beter ingezet worden en dat men leert van de goede cases zoals Enexis, Deloitte en vele anderen. Misschien stop ik dan wel met Digitaal-Werven, missie volbracht zeg maar. Of misschien wil iemand anders het wel overnemen of hier met me samenwerken (ik sta open voor een nieuwe partner die help Digitaal-Werven naar een hoger niveau te trekken).

Op naar Digitaal-Werven 2013, in een heel nieuw jasje, want de huidige (event) formule bestaat 3 jaar en dus is het tijd voor iets nieuws.