Nieuwe website Calco-IT

Bij de nieuwe website van Calco-It ben ik in een dubbelrol betrokken geweest. Of eigenlijk een driedubbele rol.

Eerst heb ik samen met Calco hun positionering op de arbeidsmarkt vastgesteld. Als IT detacheerder zit men in een redelijk overvolle vijver van ‘vergelijkbare organisaties’. Tenminste voor de buitenwereld, voor de potentiële werknemers. Al snel was het mij duidelijk dat dit niet het geval was, Calco is een zeer uniek bedrijf. Ik kom bij redelijk veel IT bedrijven over de vloer en nog nooit heb ik een bedrijf als Calco meegemaakt. Dat was dan ook de positionering: anders.

Nu claimt elk bedrijf dat het anders is, dus het doel was dit te laten voelen (visueel ontwerp) alsmede het bewijs aan te leveren. Mijn rol bij de website was dat ik het functioneel ontwerp heb gemaakt (wat moet er op de website, waar moet dat staan, hoe moet het functioneren) alsmede de projectleiding heb gedaan bij de ontwikkeling ervan.

In dit geval is (door Calco) gekozen het design en de ontwikkeling door één partij te laten doen: Onstuimig uit Amersfoort.

Visueel ontwerp

Bij het visueel ontwerp is er duidelijk voor gekozen om het anders te doen dan anders. Zowel de kleuren zijn niet wat je bij de meeste IT bedrijven ziet. Doorgaans is een IT website redelijk wit en zeker niet heel kleurrijk. Dat is die van Calco wel. Er lopen vier kleuren in de bovenste header door elkaar, die random afwisselen (alleen de homepage is altijd blauw). Dit onderstreept de basisgedachte van ‘anders’ en de secundaire waarde ‘kleurrijk’.

Ook is er gekozen voor een filter over de foto’s die de medewerkers een soort ‘grunge’ look geven. Wederom anders dan je bij de meeste IT bedrijven tegen komt.

Bewijsvoering

Anders en kleurrijk zijn twee waarden die je in een visueel ontwerp makkelijk kan doorvoeren, maar het moet natuurlijk wel kloppen bij hoe het bedrijf echt is. Aangezien ik zelf de strategie en het employer brand heb voorgesteld (en dit is dus overgenomen door het bedrijf) klopt dit ook echt. Echter, mijn woord stelt natuurlijk niet zoveel voor bij de meeste IT’ers, dus je hebt bewijs nodig.

Eén van die bewijzen is de achtergrond van de medewerkers. Bij Calco heeft namelijk 70% van de instroom in de Masterclass geen IT vooropleiding. Dat is al anders, maar het zijn ook in veel gevallen geen techneuten van oorsprong. Dat maakt het een zeer kleurrijk gezelschap. Hoe leven je dat bewijs dan aan? Wij hebben gekozen voor een tag cloud met daarin alle vooropleidingen (die niet IT gerelateerd zijn). Dit is gebaseerd op de echte instroom in het afgelopen jaar.

Natuurlijk is dit niet het enige dat telt, maar het is een aardig stukje bewijslast om te laten zien dan Calco echt anders is dan andere IT organisaties.

Leuke extra’s

Omdat Calco dus heel veel mensen aanneemt die geen IT studie hebben gevolgd hebben ze een hele zware selectieprocedure met een hele zware assesment. Daar houdt men zich ook heel strikt aan en de assesment niet halen is niet aangenomen worden.

Een behoorlijk deel valt af tijdens deze assesment. Daar communiceert men heel open en eerlijk over, want anders krijg je heel veel negatieve reacties achteraf. Goed verwachtingsmanagement bij strenge selecties is essentieel. Om kandidaten toch niet teveel angst in te boezemen hebben we een voorbeeld van enkele vragen die in de assesment zouden kunnen voorkomen in quiz vorm op de website gezet.

Hiervoor hebben we geen dure ontwikkeling laten doen, maar de bestaande quiz engine van Quiz Control gebruikt. Hierdoor kunnen we tegen minimale kosten de vragen (met antwoorden en feedback) op een leuke manier weergeven.

Een dergelijke interactieve quiz is voor kandidaten veel aantrekkelijker dan een vast vragenlijstje op een website zetten of enkel zeggen dat het een zeer zware assesment is.

Natuurlijk is het slechts voor voorbeeld, maar dat is natuurlijk ook de bedoeling. Kandidaten moeten een gevoel krijgen bij de assesment, wat kan ik verwachten, ben ik er wel geschikt voor?

Een ander leuk klein iets dat we in de site verwerk hebben is het sollicitatie-proces. Je kan op drie manieren solliciteren, per mail, via een formulier of met je Linkedin profiel. De keuze is geheel aan de kandidaat en boven en onder elke vacature wordt deze mogelijkheid gegeven.

Conclusie

Calco is een website die met relatief weinig budget gemaakt moest worden. Hoewel dit bepaalde mogelijkheden iets heeft beperkt hebben we er toch een bijzondere site voor neer gezet. Iets waar Calco na enkele maanden al naar eigen zeggen de vruchten van plukt. Het rendement op advertenties en aanwezigheid op evenementen is sterk toegenomen sinds de nieuwe site live is.