(R)evolutie van werk

Ik heb hier al eerder geschreven dat ik bezig was met mijn derde boek. Dat is inmiddels af en ligt bij de drukker en zal medio december verschijnen.

Er is op verschillende plekken al veel over te lezen geweest en geheel in lijn met het boek is er veel gebruik gemaakt van mijn sociale kapitaal en crowdsourcing. De cover (die hiernaast staat), waar ik heel erg tevreden mee ben is via crowdsourcing tot stand gekomen. Er komt een video animatie ter promotie die door Nederlanders in Mexico (waar ik hier ook al eerder over schreef) wordt gemaakt. Door hun veel goedkopere leven in Mexico is dit financieel haalbaar geworden binnen een normaal marketingbudget voor een boek. En laten we de titel vooral niet vergeten, zonder de input van veel mensen, via e-mail en de Linkedin groep, had ik deze nooit zo gekozen.

Het boek is ook al te bestellen (en dat is al bijna 50 keer gedaan bij het schrijven van dit artikel). Waarom zou je het voorbestellen? Omdat ik het dan voor je signeer en je een uitnodiging krijgt voor de launch op 10 januari.

Ik schrijf dus niet enkel over de toekomst van werk, waar mogelijk pas ik deze ook toe. Waarom dan toch de keuze voor een traditionele uitgever met Van Gorcum? Een uitgever die al 212 jaar bestaat? Koninklijk is en niet bekend staat als super innovatief?

De keuze voor een uitgever heeft een aantal redenen. Ten eerste financieel, ik had geen zin alles voor te financieren. Ook al is het op de lange termijn waarschijnlijk aantrekkelijker, mits het een succes wordt waar ik natuurlijk vanuit ga, ik had daar gewoon geen zin in. Ten tweede het geregel. Punt is dat ik niet zo’n enorme regelaar ben, zeker niet op de details. Dat had ik dus uitbesteed en dat kost ook weer geld. Ten derde omdat uitgeven met een uitgever een boek op dit moment nog steeds meer cachet geeft. Hoewel de naam Van Gorcum vooral onder auteurs heel bekend is, is het ook een beetje een kwaliteitsstempel. Enkele auteurs hebben mij al gecomplimenteerd dat ‘Van Gorcum mij in hun stal wil opnemen’. Daar heb je weinig aan bij het grotere publiek, want daar zegt het merk niets, maar dat er een ‘echte uitgever’ achter zit spreekt veel mensen nog aan, of dit nu terecht is of niet.

Dan de keuze voor deze uitgever. Een hele oude, die ook niet bekend staat als heel erg modern. Ik kan dat het beste omschrijven met de woorden van Erwin Witteveen die recentelijk met Easycratie (geschreven met Martijn Aslander) ook naar Van Gorcum is gegaan: “het is de enige uitgever waar ik echt liefde bij voelde”. Het klopte gewoon, het klikte, de persoonlijke band was meteen goed. De enige waar ik geen seconde het gevoel had dat ik op verborgen agenda’s moest letten. Dat is heel belangrijk voor mij, en ik denk voor iedereen. Dat staat trouwens ook in het boek: samenwerking in de keten (en een boek schrijven is een ketensamenwerking) moet gaan op basis van gedeelde mentaliteit.

Er zijn echter meer redenen. Heel belangrijk voor mij was dat ik enkel de Nederlandse rechten heb afgegeven en het zelf mag vertalen naar het Engels. Geen uitgever geeft daarvoor een garantie, dus wilde ik dat zelf doen. Daar werd, in tegenstelling tot sommige andere, geen seconde moeilijk over gedaan en ze wilde ook niet meeprofiteren als ik daar dan succes behaalde met iets waar ik zelf de volledige investering in zou doen.

Nog een reden was juist het feit dat Van Gorcum niet innovatief is en dat ook van zichzelf weet. Ze zijn daar druk bezig zichzelf opnieuw uit te vinden. De eerste vraag van mijn uitgever was dan ook: waarom heb jij een uitgever nodig? Wat kan ik aan jou toevoegen? Dat is juist die mentaliteit waar je mee verder kan. Het crowdsourcen van de cover was de eerste keer voor Van Gorcum, maar zoals men mij nu aangeeft, zeker niet de laatste keer. Want tegen dezelfde kosten is de kwaliteit en keuze een stuk beter.

Ook kijken we naar verschillende promotie acties die verre van ‘standaard’ zijn. Zoals de animatie video, hebben ze ook nog nooit gedaan en helemaal niet in Mexico. Ook kijken we naar een aantal gezamenlijke promotie acties van verschillende auteurs. De boeken concurreren niet met elkaar, ze versterken elkaar. Ze staan open voor elke suggestie en elk experiment, wat niet wil zeggen dat we ze allemaal uitvoeren, maar niets is op voorhand onmogelijk.

Juist die houding maakt dit een fijne samenwerking en die mentaliteit bleek vanaf het eerste moment aanwezig. Men wil veranderen en in tegenstelling tot veel ‘modernere’ uitgevers staan ze door hun ‘achterstand’ juist open voor veel grotere veranderingen. En ik geloof in de kracht van een sterk merk, een sterk regie bedrijf (ook iets uit mijn boek) en ik denk dat Van Gorcum dat kan worden. Ze hebben dan nog een lange weg te gaan (en moeten die verdomd snel afleggen gezien de marktomstandigheden), maar voor dit boek, voor mij, waren ze nu de juiste partij op de juiste plek.

De (R)evolutie van werk dus. Over Sociaal Kapitaal in organisaties. Over dingen heel anders organiseren. Over hele andere vormen van werken. Met prachtige quotes van de mensen die het al gelezen hebben zoals ‘Doe het zelf en doe het samen’ van Erwin Blom of ‘Het enige dat hetzelfde blijft aan organisaties is het woord’ van Ronald van den Hoff . En niet te vergeten: Eén voor één kegelt Bas, op basis van kennis uit het verleden en interpretatie van trends, de zekerheden van vandaag omver. En stelt daar trefzeker bouwstenen van de toekomst tegen over.” van Henk Ritmeester. Of Nils Roemen die perfect aangeeft voor wie ik het boek schreef: Voor iedereen die vol verbazing kijkt naar hoe snel de wereld veranderd. Voor iedereen die op zijn klompen aanvoelt dat dit ook op zijn of haar leven een enorme impact gaat hebben. Voor iedereen die het in historisch perspectief wil snappen. Voor iedereen die wil weten weten welke vragen hij moet beantwoorden om zo soepel mogelijk mee te groeien met deze ontwikkelingen. Voor hen schreef Bas dit boek.

Ik heb in het proces van het schrijven en publiceren zoveel mogelijk verschillende elementen uit het boek gepoogd toe te passen. Het had vast verder kunnen gaan, maar ik ben zelf heel erg tevreden met het resultaat. Alle input, de inzet van mijn sociale kapitaal, de crowdsourcing acties, het heeft dit boek een stuk beter gemaakt dan wanneer ik het helemaal alleen had gedaan.