Beter werven

Ik ben geen recruiter, ik help organisaties graag om zelf beter te werven. Ik ben er van overtuigd dat niemand een organisatie op de arbeidsmarkt zo goed kan verkopen als de medewerkers zelf, mits je ze die kennis en tools in handen geeft dit te doen.

In een wereld waarin medewerkers de primaire asset van de meeste organisaties zijn, is de werving van die mensen dus één van de kernactiviteiten van die organisaties.

De exacte manier waarop ik organisaties kan helpen beter te werven varieert per organisatie. Na een korte analyse waar de meeste winst voor een organisatie te behalen is breng ik een offerte op maat uit. Waar het meeste winst te behalen is voor de organisatie is afhankelijk van waar de organisatie reeds goed in is en waar men minder in is.

De elementen waar ik veel belang aan hecht voor goede werving en dus naar kijk zijn:

Recruitmentstrategie

De recruitmentstrategie begint bij de vragen: wie zoeken we? En hoeveel mensen zoeken we? Vervolgens is het van belang na te gaan of deze mensen er zijn, waar deze mensen zich dan bevinden en hoe ze te bereiken zijn. Een ander onderdeel van de recruitmentstrategie is vervolgens hoe je deze mensen gaat overtuigen voor je te komen werken. Daar komt onder andere het Employer Brand om de hoek kijken alsmede de media inzet.

Mogelijke dienstverlening: advies over de te volgen recruitmentstrategie, met vertaling naar logische middelen inzet.

Employer Brand

Elke organisatie heeft een Employer Brand, een werkgeversmerk. Wanneer namelijk niemand je kent zegt dat ook iets over je organisatie. De grote vraag bij het employer brand is wat je nu onderscheid van je concurrenten op de arbeidsmarkt. Wat maakt je organisatie uniek. Vaak is een set frisse ogen essentieel om de unieke cultuur van een organisatie echt goed te kunnen weergeven.

Mogelijke dienstverlening: advies over de echt onderscheidende waarde van de organisatie.

Corporate recruitmentsite

De werkenbij site is waarschijnlijk het belangrijkste element in je wervingsstrategie. Dit is namelijk de plek waar bijna alle conversie plaatsvindt. Dit is de plek waar potentiële kandidaten ook daadwerkelijk solliciteren, of niet. De corporate recruitmentsite is het centrale onderdeel van elke recruitmentstrategie.

Elke euro die wordt uitgegeven aan media inzet is effectiever met een goede recruitmentsite. Elk uur dat gestoken wordt in social media en PR is effectiever met een goede recruitmentsite.

Mogelijke dienstverlening: functioneel ontwerp van recruitmentsite (wat moet er op en hoe moet dit werken) in combinatie met projectleiderschap bij de ontwikkeling van de site.

Samenwerkingen: ik ben onafhankelijk wat betreft samenwerkingen met reclamebureaus en/of webbouwers. Ik kan hierin adviseren en indien gewenst zelfs een regie-rol nemen, maar ik heb geen vaste partners aangezien ik geloof dat voor elke opdracht andere partijen de beste zijn. Uiteraard heb ik wel mijn voorkeuren wat betreft partners met wie ik in het verleden prettig heb samengewerkt.

Media inzet & PR

De in te zetten media moet logisch aansluiten bij de recruitmentstrategie en het employer brand. Ook moeten de uitingen kloppen bij de gekozen positionering. Dat klinkt allemaal erg logisch, maar de praktijk is vaak weerbarstiger.

PR is een specifiek onderdeel van media inzet waar ik zelf sterk in geloof, ook rondom arbeidsmarktcommunicatie. Dit is een onderdeel dat de meeste reclamebureaus links laten liggen of slechts sporadisch aankaarten, ik geloof in een goed PR beleid waarbij een goede band met de media (zowel de traditionele als de bloggers) veel rendement kan opleveren.

Mogelijke dienstverlening: advies over media inzet, meedenken over campagnes, bewaken van gekozen strategie, contacten leggen met media en een goed PR beleid opzetten.

Samenwerkingen: indien mogelijk werk ik graag samen met OnRecruit op het gebied van zoekmachine-marketing. Voor meer creatieve campagnes werk ik samen met alle reclamebureaus, daar waar ik uiteraard wel mijn voorkeuren heb.

Social Media

Een specifiek onderdeel van de media inzet is tegenwoordig de social media. Dit is iets dat organisaties zelf moeten doen. Dit gaat dus niet zozeer om media inkoop, maar veel meer om training en coaching over omgang met social media.

Mogelijke dienstverlening: training en coaching.