Hoe is de Nederlandse arbeidsmarkt de afgelopen 20 jaar veranderd? Nou, behoorlijk als je kijkt naar het soort werk dat we met zijn allen doen. Meer en meer services, maar niet alleen zakelijk. Lees hier mijn analyse (in het Engels).
Hoeveel procent van wie we worden komt door ons DNA en hoeveel door opvoeding en omgeving. De meningen zijn extreem verdeeld, maar een interessant concept is wel dat van ‘the nurture of nature. Je zoekt de omgeving die bij je DNA past, dus ook al is het dan nurture, omgeving, is dat misschien toch ook […]
Ooit was ik 45 kilo zwaarder dan ik nu ben. Recent ben ik aan het denken gezet over hoe anders men mij destijds behandelde. Ben ik anders geworden? Ja, ik denk het wel. Omdat mensen anders naar mij kijken. Omdat mensen mij anders behandelen. Niemand is zonder vooroordelen, maar je kan ze pas op waarde […]
Moderne vormen van assessment, zeg maar alles behalve de vragenlijst. Digitaal zijn er momenteel vier varianten mogelijk. Games, linguïstiek, micro expressies en social media. Ik heb ze allemaal onderzocht, en bij allemaal meerdere tools en mijn bevindingen over zowel de kwaliteit als de kandidaat vriendelijkheid beschreven.
Amazon ontslaat mensen via een algoritme. Daar is veel ophef over, want het is niet menselijk. Maar is dat wel zo? Is het niet menselijk? Of is het juist heel mensen en zelfs heel sociaal? In dit blog duik ik dieper in het algoritme en de voordelen ervan.
Een van de leukere acties waar ik bij betrokken ben geweest de afgelopen jaren. De Raad voor de Kinderbescherming geeft kandidaten de mogelijkheid zelf te bepalen of ze geschikt zijn voor de functie en gewoon direct een sollicitatiegesprek in te plannen. Geen CV of brief nodig, als jij zegt dat je het kan, mag je […]
Kan technologie je helpen talenten te (h)erkennen? Het antwoord is ja. Volmondig ja. Ik zie kansen, heel veel kansen. Zowel voor werknemers als voor werkgevers. In dit artikel leg ik uit hoe ik die mogelijkheden zie en wat voor mogelijkheden ik zie.
Vacatures zijn doorgaans saai. Geheel tekstueel. Woorden, woorden en meer woorden, terwijl plaatjes toch 1.000 woorden spreken? Waarom ontwerpen we vacatures, zeker op onze eigen wervingssites, niet mooier? En hoe dan? Mijn artikel geeft een aanzet.
IBM kan met 95% zekerheid voorspellen dat iemand je organisatie gaat verlaten, zegt men. Kan dat echt? Hoe meten ze dat? Het antwoord is: ik heb mijn twijfels. Lees hier mijn hele blog.
De nieuwe recruitmentwebsite van Wehkamp won internationaal een award. Ik ben eens gaan kijken of hij nu echt zo goed is en ik moet zeggen dat de internationale eisen blijkbaar heel anders zijn dan die voor Digitaal-Werven. Want hoewel hij er mooi uit ziet, is er op gebruikersgemak nog heel veel te winnen. Lees hier […]